Monday, March 29, 2021

Kuala Selangor Cabin Camp (KSCC) | Kampung Pelangi

Korang pernah tak dengar pasal Kampung Pelangi? 
Banyak negara-negara dah adakan Kampung Pelangi ni. 
Setahu aku, ada beberapa negara yang dah wujudkan Kampung Pelangi ni antara nya Indonesia, Korea dan Taiwan.. Kalau ada negara lain yang korang tau boleh la komen ye. Hihi. 

Lagi berita menarik, di Malaysia juga terdapat sebuah Kampung Pelangi. Diusahakan oleh seorang pendakwah & penulis buku, iaitu Ustaz Kamil Sidek. Kalau korang ada join satu group perbincangan agama di Telegram, famous juga la ustaz ni kat situ. Hehe. 

Awalnya lokasi ni adalah sebuah kem kepimpinan tapi disebabkan pandemik, kekangan keadaan untuk orang buat aktivit, tempat ni dinaiktaraf menjadi sebuah pusat pelancongan berkonsepkan pelangi.. 

Selain pemandangan yang cantik ada jugak mini zoo yg menempatkan arnab, kuda, ostrich, rusa, kolam ikan untuk memancing juga ada. 

Oh ya, beberapa penginapan unik pun ada.. Next time kalau pergi boleh la menginap. Haha. Walaupun tempat ni dekat je ngan rumah aku. 

Waktu aku pergi tu, hari pertama dibuka selepas PKP 2.0.. Walaupun orang ramai datang tapi SOP Tetap dapat dijaga kerana tempatnya luas. Agak-agak ramai satu tempat boleh pilih ke tempat lain dulu la kan. Pilihan di tangan kita. Yer takk... 

Oklah, jom layan gambar aku pergi tempohari. 

Ok ini busstay. Kalau korang rasa nak bermalam dalam bas ni boleh la tempah busstay ni.. Korang akan nampak busstay ni dulu lepas korang bayar pendaftaran di kaunter. 

Ini tempat paling anak aku suka. Haha.. Memain ngan arnab. Korang boleh bagi arnab-arnab ni makan. Jinak-jinak mereka nih.


Ni pulak arabian stay. Kalau nak rasa tidur dlm khemah ni ala-ala g umrah haji boleh la book tempat ni. 

Ni pun tempat penginapan jugak ada dua tingkat. 

Cantikkan view ni. Kalau nak tahu, belakang tu adalah tandas. Haha.. Tandas pun chantik.. 

Yang ni penginapan juga, jenis villa kalau tak silap namanya. 

Belakang penginapan juga, tapi aku tak ingat nama dia. 

Yang ni view penginapan kabin yang dua tingkat tadi tu. 

Kalau malas nak jalan, naik tram ni pun boleh.. RM 5 je satu trip. 

Ini penginapan paling comel bagi aku. Hihi. Hobbitstay kalau xsilap. Hehe. Kecik je. Boleh muat dua orang rasanya. 


Haa.. Ini paling aku suka tengok. Kalau boleh lain kali datang nak nginap situ. Hehehe. Aku suka sebab aku ada nampak rumah pesen-pesen macam ni kat melaka dulu. Terus suka.. Rupanya datsng sini, ada kat sini. Hehe

Tengok, main arnab lagi budak tu. 

Okey itula sebahagian dari gambar-gambar waktu aku ke sana. Banyak lagi yang menarik sebenarnya tapi kalau korang nak tau, kena la pergi rasai sendiri. Hehehe... 

InsyaAllah jika berpeluang aku pun akan pergi lagi ke sana. Memang seronok lagi-lagi kalau ada bawa budak-budak.. 

Oh ya, ada satu checkpoint tu, korang boleh sauk ikan pelaga. Bayar rm2 untuk satu jam. Nak bawa ikan balik pun boleh. Kalau taknak boleh pulang semula 

Kalau korang beminat nak melawat ke tempat tu, ni detailsnya :

KUALA SELANGOR CABIN CAMP (KSCC)
LOT 4021, JALAN RIZAB ZAZULI, 
KAMPUNG BUKIT HIJAU,
45800 JERAM,
SELANGOR.
Atau korang boleh je cari dalam google map.

Harga tiket :

SABTU,AHAD & CUTI UMUM:
Dewasa : RM15.00
Kanak-Kanak 3-12 tahun & Warga Emas : RM 10.00

ISNIN - JUMAAT 
Dewasa : RM 12.00
Kanak-kanak 3-12 tahun & Warga Emas : RM 8.00

KANAK-KANAK 3 TAHUN KE BAWAH PERCUMA

Untuk Pengetahuan korang, sebahagian harga tiket yang dibayar akan disalurkan ke pusat pengajian al-quran yang diasaskan oleh kem ini.  ok la tu kan, sambil bergumbira sambil beramal.. 

Mana-mana yang boleh merentas daerah tu boleh la gerak dulu ye ke sini. hehehee..

1 comment:

Syu Deris said...

Menariklah tempat ni. Memang ada perancangan nak cuti-cuti ke Kuala Selangor. T.kasih untuk entri ni. Sangat bermanfaat.