Wednesday, April 30, 2014

Coklat Alfredo

Nama Alfredo macam mahal je kan.
Macam gempak je..
haha.
Tapi, percayalah, coklat Alfredo rasanya mengalahkan harga.
Macam mana tu?
Rasanya enak, harganya berpatutan. 
Lebih kurang Van Houten, Vouchelle, Cadburry gitu.
Tapi.....
Nama je Alfredo, nama antarabangsa.. buatan nya Malaysia.
hehe. Terpikir gak aku ngape tak letak nama Ramli.. hehehehe..Malaysia sikit kan. :)
Korang pernah makan tak? 
memang sedap.
Hari tu aku beli kat Choco Boutique.
Kat tempat lain tak tahu la kat mana. hheehe..
Jadinya, kegemaran ku dah beralih arah ler. hihi.
kat bawah ni aku tepek gambar sekali ye.

Coklat ni halal dimakan. InsyaAllah (ada tanda halal)

Yang menarik minat aku nak makan coklat ni ialah sebab dia dark chocolate, extra fine lagi.. hehe.. korang tahu kan kebaikan coklat hitam nih. Takpe, bawah ni aku kongsikan sama-sama ye.


Menurunkan risiko stroke
Sebuah penelitian dari Sweden pada tahun 2011 lalu membuktikan bahwa mengonsumsi cokelat 45 gram sehari selama seminggu boleh menurunkan risiko stroke sebanyak 20%.
Meningkatkan kesehatan jantung

Penggemar coklat patut berbahagia. Pasalnya makan coklat meningkatkan kesihatan jantung, seperti menurunkan tekanan darah, kadar kolestrol jahat, dan risiko serangan jantung. Selain itu, coklat hitam juga merupakan agen inflamasi yang menurunkan risiko penyakit kardiovaskular.

Membuat perut lebih kenyang

Coklat hitam mengandungi serat tinggi sehingga membuat anda lebih kenyang ketika memakannya. Makan coklat hitam pun mampu menurunkan kebiasaan Anda, mengunyah makanan manis, masin, dan berlemak.

Memerangi diabetes

Sebuah penelitian dalam skala kecil pada tahun 2005 menyebutkan makan coklat secara rutin mampu meningkatkan sensitivitasi insulin, sehingga risiko terserang diabetes akan menurun.

Melindungi kulit

Manfaat kesihatan berikutnya dari makan coklat adalah melindungi kulit dari sinar matahari kerana ada senyawa flavonoid dalam coklat yang merupakan antioksidan yang memerangi radikal bebas. Tetapi Anda tetap harus mengoleskan tabir surya jika ingin berjemur.

Meredakan batuk

Tidak bisa berhenti batuk? Bahan dalam cokelat bernama theobromine mampu membantu Anda meredakan batuk yang dialami. Senyawa tersebut tepatnya mengurangi aktivitas pada saraf di otak yang memicu batuk.

Memperbaiki suasana hati
Menikmati coklat sekali-kali tentu mampu membuat Anda merasa lebih nyaman dan rileks. Sebab menikmati makanan adalah salah satu cara menjalani kehidupan yang menyenangkan. Jadi, ambil coklat hitam Anda dan rasakan manfaatnya dalam memperbaiki suasana hati.

Melancarkan peredaran darah
Coklat bersifat anti penggumpalan darah yang bekerja seperti aspirin. Sehingga makan coklat akan melancarkan peredaran dan sirkulasi darah dalam tubuh.

Meningkatkan penglihatan

Kerana coklat mampu melancarkan peredaran darah, khususnya di sekitar otak, penelitian dari University of Reading percaya bahawa coklat juga mungkin meningkatkan aliran darah ke daerah retina. Sehingga penglihatan Anda akan lebih baik jika anda rajin makan coklat hitam.

Meningkatkan konsentrasi

Masih berhubungan dengan sirkulasi darah dalam tubuh, makan coklat akhirnya juga boleh membuat Anda lebih sedar dan waspada. Sehingga ketika Anda mengerjakan sesuatu, Anda lebih bisa berkonsentrasi.

haaa.. itu dia khasiat coklat. tapi walaupun kaya dengan khasiat, pengambilan yang berlebihan juga membawa kepada kemudaratan seperti, kegemukan.  Perlu diingatkan, setiap yang dikatakan baik itu, ada juga kesan sampingannya.. yeah. sama-samalah kita menjaga. 
Ok. tu saja dari saya,
Selamat makan Alfredo.. do do do.. ;)
fakta diambil & diedit sikit dari : SINI

1 comment:

niedahayanida said...

Hi dear,,mcm kebetulan je kn,i pun my frend yg kenalkn I pd product nu,,yes,i setuju 101% apa yg write dlm blog u,,mmg rs international tp harga jualan local mysian made kn..nk jd kn cite,,lps dr tu I trs jd pemborong direct dr kilang coklat ni,,dr mkn sendiri skrg I dh promote kt kengkwan & skrg secara xlgsg I pembekal brand ni pd mereka yg berminat nk cr rezeki tambahan,,side income..kalo u pn bminat,blh la intai2 blog I http://needshayanida.blogspot.com
nnt u blh la share pendapat n idea ttg product ni..hope sgt nnt kita can be chit chat team Alfredo..hihi..or maybe u can direct text I kt no 0128728253 ,,ehh..dh beria brcerita,,i xknalkn diri i.pun,,u can call me nieda..hope 2 hear from u soon..take care dear..bye